Klaus gik all in – nu er han startet i voksenlære i Pro-Automatic

Som 36-årig har Klaus Prehn Pedersen fra Vamdrup taget et stort skridt i sin karriere. I april startede han i voksenlære som automatiktekniker hos Pro-Automatic.   

Klaus bor i Vamdrup med sin familie, hvor hverdagen også rummer to små børn på 1 og 6 år samt to bonusbørn. Derfor var det afgørende for ham, at uddannelsen kunne kombineres med familielivet.  

Interessen for teknik og håndværk har været der hele livet. Som barn af en snedker og en farfar, der var cykelsmed, har Klaus altid været nysgerrig på, hvordan ting fungerer – ofte ved selv at skille dem ad.

Siden han startede i Pro-Automatic i maj 2023, har der været dialog om en læreplads. Nu er det blevet en realitet. Klaus har 3-års erfaring i en af virksomhedens værksteder og har fået en stærk start på sin rejse som automatiktekniker.

Klaus Prehn Pedersen Voksenlærling som automatiktekniker hos Pro-Automatic 

Stærk opbakning fra kolleger og ledere

Støtten fra både kolleger og ledere har været afgørende.

“Jeg har lært meget af tavlemontør Kristian Jespersen, som har været min wingman i værkstedet. Og både min leder Allan Sørensen samt vores HR Manager, Annette Kristiansen, har virkelig hjulpet med at få min uddannelsesaftale på plads,” fortæller Klaus.

Han er samtidigt en del af et stærkt lærlingemiljø i virksomheden, hvor medarbejdere inspirerer hinanden på tværs af erfaring. Blandt andet har tidligere voksenlæring Tobias Bruun i et projektsamarbejde med Klaus været med til at motivere ham til at tage skridtet som voksenlærling.

Erfaring giver genvej til uddannelse

En af fordelene ved voksenlære er, at tidligere erfaring kan bruges aktivt i uddannelsen.

Inden Klaus startede i Pro-Automatic har han arbejdet som ufaglært tjener, gartner, lagermedarbejder, truckfører og som arbejdsmand i både cement- og vinduesindustri.

Klaus har derfor fået merit og skulle kun gennemføre syv uger på grundforløbet på Syddansk Erhvervsskole i Vejle. Samtidig opgraderer han sine matematikkompetencer online for at få hverdagen til at hænge sammen.  

“Det er en kæmpe fordel, at jeg kan beholde min løn under uddannelsen. Ellers var det svært at få til at hænge sammen med familie, børn og økonomi. Jeg glæder mig til den faglige læring og at komme rundt i de andre afdelinger nu,” siger Klaus.

En investering i fremtiden

Hos Pro-Automatic ser man voksenlære som en gevinst for både medarbejder og virksomhed.

”Vi vil gerne støtte medarbejdere, der ønsker at uddanne sig. Jeg samarbejder med vores ledere og synes de er fantastiske til at spotte talenterne. Samtidig findes der ordninger, som gør det attraktivt for os at investere i opkvalificering,” fortæller HR Manager Annette Kristiansen.

I forbindelse med Klaus' uddannelse modtager virksomheden blandt andet:

• Tilskud til voksenlærlinge fra Kolding Kommune, hvor Klaus bor.
  • Skolerefusion fra AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) i hans skoleperioder.
  • Tilskud fra Industriens Kompetenceudviklingsfond (IKUF), som vi har søgt i samarbejde med 3F – Klaus’ fagforening.

Ifølge Annette Kristiansen er det en løsning, der styrker begge parter:

”Medarbejderen får mulighed for uddannelse og udvikling - under økonomisk tryghed – og vi får dygtige og engagerede kolleger og styrket de faglige kompetencer.”