Den 21-årige Mathias Nielsen fra Gørding kan nu kalde sig udlært automatiktekniker (EUX). Samtidig fortsætter han hos Pro-Automatic, hvor han den 17. august starter som tavlemontør i afdelingen for styretavler.

Interessen for el-faget har længe ligget i kortene. Mathias' far er stærkstrømsingeniør og kunde hos Pro-Automatic, og da Mathias skulle vælge uddannelsesvej, vidste han, at han gerne ville arbejde med el, men han var usikker på præcis hvilken retning.

"Min far pegede på Pro-Automatic som en spændende virksomhed, hvor jeg kunne lære faget fra bunden," fortæller Mathias.

Efter at have gennemført Grundforløb 1 og 2 på Rybners Tekniske Skole i Esbjerg kontaktede han Pro-Automatic i 2022 og kom til samtale med produktionschefen. Kort tid efter begyndte han som lærling.

Mathias Nielsen er udlært automatiktekniker hos Pro-Automatic 

En lærerig rejse gennem produktionen

I løbet af sin læretid har Mathias været igennem en lang række af virksomhedens afdelinger, herunder samleværkstedet, fordelingstavler, gruppetavler, test, service og styretavler. Det har givet ham et bredt indblik i både produktion, kvalitetssikring og kundernes behov. I alle afdelinger har det været udpeget mentorer, som har taget ansvar for Mathias’ udvikling. 

Særligt opholdet i afdelingen for styretavler gjorde indtryk.

"Styretavlerne er de mest komplekse. Det er også her, jeg synes projekterne er mest spændende," siger Mathias.

I afdelingen har især de erfarne tavlemontører Svend Jensen og Carsten Jessen haft stor betydning for hans faglige udvikling og læring.

Fredag 14. august samlede vi alle medarbejdere til en hyggelig brunch og fejrede Mathias. 

Claus Juul Christiansen, produktionschef hos Pro-Automatic sagde i talen til Mathias:

”Da du startede her, mødte vi en ung mand, der virkede lidt stille. Velopdragen og eftertænksom – det er du – men ikke den, der fylder mest i rummet. Vi fandt dog hurtigt ud af, at bag den lidt stille facade, gemte der sig en person med et stort talent, et skarpt hoved og en stor ansvarsfølelse. Du søger ikke nødvendigvis de nemme opgaver, men de opgaver der udfordrer dig.”

Carsten Jessen og Svend Jensen har haft stor betydning for Mathias' faglige udvikling

Erfaring tæt på kunderne

En vigtig del af uddannelsen har også været tiden i Service-afdelingen. Her ændrer lærlingenes rolle sig markant, fordi opgaverne foregår ude hos kunderne.

"Det er en helt anden rolle i service. Opgaverne skal planlægges minutiøst, så nedetiden hos kunden bliver så kort som muligt. Jeg har fået en større forståelse for kundernes behov, og det tager jeg med mig videre," fortæller Mathias.

Et af de projekter, han særligt husker, var en serviceopgave i en lufthavn.

"Vi skulle indstille maksimalbrydere i nogle eltavler i en lufthavn. Der er meget fokus på sikkerhed, så hver morgen skulle vi gennem security med alt vores værktøj. Det var en spændende oplevelse."

Klaus Prehn Pedersen Voksenlærling som automatiktekniker hos Pro-Automatic

Fremtiden er i styretavler

Gennem dialog med Claus Juul Christiansen blev Mathias' ønsker til den videre karriere afklaret, og ønsket om at arbejde med de komplekse styretavler blev imødekommet.

Derfor fortsætter han nu hos Pro-Automatic som tavlemontør i Styring, hvor han får mulighed for at bygge videre på de erfaringer og kompetencer, han har opnået gennem læretiden.

Vi ønsker Mathias stort tillykke med uddannelsen som automatiktekniker og glæder os over, at han fortsætter sin karriere hos Pro-Automatic. Vi ser frem til at følge hans videre udvikling i virksomheden.

Klaus Prehn Pedersen Voksenlærling som automatiktekniker hos Pro-Automatic 

IMG 5598 kopier 1200x900

IMG 5585 kopier 1200x1300